Stephanie Lose bliver ny minister

Venstres Stephanie Lose bliver ny ministre i SVM-regeringen. Hun skal varetage rollen som fungerende økonomiminister.

Det meddeler Statsministeriet i en pressemeddelelse.

Siden Jakob Ellemann-Jensens sygemelding i begyndelsen af februar har Stephanie Lose været Venstres organisatoriske formand. Hun har indtil nu været regionsrådformand i Region Syd, men den post tager hun nu orlov fra.

Hun indtræder i regeringen som fungerende økonomiminister. Den post overtager hun fra Venstres Troels Lund Poulsen, der i Jakob Ellemann-Jensens fravær både har været økonomiminister og forsvarsminister.

Men fremover skal Troels Lund Poulsen kun være forsvarsminister. På Facebook skriver den sygemeldte Venstre-formand Jakob Ellemann-Jensen, at det er Troels Lund Poulsen selv, der har bedt om at blive aflastet.

– I den seneste måned har Troels Lund arbejdet både som forsvarsminister og økonomiminister, og samtidig har han løftet opgaverne i regeringsledelsen. Det er meget arbejde, og han vurderer nu, at han har brug for at dedikere mere af sin tid i Forsvarsministeriet og i regeringsledelsen, og at han derfor ikke kan fortsætte med at stå i spidsen for begge ministerier. Det er jeg enig med ham i.

Det må nok forventes at Jakob Ellemann-Jensen vil være sygemeldt i længere tid endnu, når man ligefrem vælger at indsætte en midlertidig minister, men der er ingen, der tør give en prognose på, hvornår Jakob Ellemann-Jensen kommer tilbage igen.

Når Jakob Ellemann-Jensen vender tilbage til forsvarsministerposten, vil Troels Lund Poulsen igen være økonomiminister, og Stephanie Lose vil vende tilbage til posten som formand for regionsrådet i Region Syddanmark.