Staten overtager kontrollen med Københavns Lufthavne

Staten vil købe pensionskæmpen ATP ud af Københavns Lufthavne A/S for 32 milliarder kroner. Dermed vil Finansministeriet eje knap 99 procent af aktierne i selskabet, der blandt andet ejer og driver lufthavnen i Kastrup.

Mange aktier skal sælges igen

Med købet står den danske stat til at eje mindst 98 procent af Københavns Lufthavne.

Men det er ikke meningen, at det skal være sådan for bestandigt, kan man læse ud af den politiske aftal.

Når handlen med ATP er gennemført, skal staten nemlig arbejde for at sælge meget af selskabet fra igen.

I sidste ende skal staten ende med at eje 50,1 procent af aktierne i selskabet – og dermed lige præcis sidde tilbage med aktiemajoriteten.

– Aftalen fremtidssikrer lufthavnen, siger finansminister

Det er regeringen og Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre, der har indgået en politisk aftale om, at den danske stat kan erhverve aktiemajoriteten i Københavns Lufthavne A/S. 

Og aftalen glæder finansminister Nicolai Wammen. Det siger han i en pressemeddelelse på ministeriets hjemmeside.

– Jeg er meget glad for, at vi med den politiske aftale tager ansvar for at understøtte gode rammer for udviklingen i Københavns Lufthavn. Jeg er også meget glad for, at staten med købsaftalen med ATP igen får mulighed for at opnå en endnu større rolle i ejerskabet af Københavns Lufthavn end i dag, siger finansminister Nicolai Wammen.

– Dermed fremtidssikrer vi, at lufthavnen også i fremtiden har en ansvarlig og langsigtet ejerkreds, og vi sikrer gode rammer for, at lufthavnen som central dansk infrastruktur og en af Danmarks største arbejdspladser også i fremtiden bidrager positivt til den danske økonomi, dansk erhvervsliv og danske arbejdspladser.