For at forbedre fremkommeligheden i hovedstadsområdet vil
regeringen som led i sit hovedstadsudspil igangsætte en forundersøgelse
af en ny motorvej i den sydlige Ring 5-korridor fra Køge til
Frederikssundsmotorvejen. Samtidig igangsættes en
planlægningsundersøgelse i den nordlige del af Ring 5 med det formål at
forbedre beslutningsgrundlaget for eventuelle indsnævringer i
korridoren.
Hovedstadsområdet er udfordret af stigende trafik og trængsel med lang
transporttid på vejene for både borgere og erhvervslivet. Der er derfor
fra regeringens side fokus på at forbedre fremkommeligheden på vejene i
hovedstadsområdet i forbindelse med det nye hovedstadsudspil.
– Biltrafikken på Sjælland stiger kraftigt i disse år, og det koster
samfundet rigtig mange penge, når vi spilder tiden på at holde i kø.
Vores undersøgelser viser, at det på sigt ikke vil være nok at udvide de
eksisterende motorveje i ringforbindelserne for at afhjælpe det pres,
der er på vejene. Derfor vil vi nu undersøge mulighederne for at lave en
ny motorvej, der kan lede noget af trafikken uden om København, siger
transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.
Den nye motorvej skal placeres i det, der kaldes Ring 5-korridoren, som
løber fra Køge til Helsingør. Korridoren har siden 1982 været en del af
den bindende fysiske planlægning for infrastrukturen i
hovedstadsområdet. Forundersøgelsen vil omhandle den sydlige del af
korridoren fra Køge til Frederikssundsmotorvejen og vil blive
finansieret af staten og de omkringliggende kommuner i fællesskab.
Da der ikke hidtil har været lokal opbakning til at en ny
motorvejsforbindelse i den nordlige del af Ring 5-korridoren,
igangsættes her i stedet en planlægningsundersøgelse med det formål at
se på mulighederne for at indsnævre korridoren. Den nuværende
arealreservation begrænser nemlig mulighederne for bebyggelse i området.
Fakta:
- Ring 5-korridoren er op til en kilometer bred og er ca. 60 kilometer lang.
- Formålet med forundersøgelsen af en sydlig Ring 5 er at finde et eller flere relevante forslag, som medvirker til at afhjælpe dagens trafikale problemer, mens miljømæssige forhold og lokale udviklingsplaner søges tilgodeset.
- Forundersøgelsen kan danne grundlag for en efterfølgende VVM-undersøgelse af en Ring 5-vejforbindelse og medvirke som et beslutningsgrundlag herfor.
- Det vil blive nedsat et teknikerudvalg bestående af staten, de berørte kommuner og regionen for at give alle parter mulighed for at følge undersøgelsen.
- Forundersøgelsen af motorvejsstrækningen vil kunne gennemføres på to år, hvorefter der vil kunne sættes gang i en VVM-undersøgelse, som danner det endelige beslutningsgrundlag for en anlægslov.
- Planlægningsundersøgelsen i den nordlige del af Ring 5, hvis formål er at forbedre beslutningsgrundlaget for eventuelle indsnævringer af korridoren, kan ligeledes gennemføres på to år.