Dansk Supermarked trækker sig fra et samarbejde om Netto i England. Det er anden gang, at et sats på briterne mislykkes.
Supermarkedskæden Netto lukker nu sine forretninger i Storbritannien.
Det sker, efter at Dansk Supermarked har opsagt et joint venture-samarbejde med dagligvarekæden Sainsbury’s, der blev søsat for to år siden.
De to kæder har indtil nu drevet 16 Netto-butikker sammen, men de lukker alle i løbet af august, oplyser Dansk Supermarked i en pressemeddelelse.
Ville kræve for meget
Topchef Per Bank siger, at der egentlig var godt gang i salget, men indtjeningen haltede.
Hvis den skulle løftes, ville det kræve en stor udrulning og dermed investering fra Dansk Supermarked og Sainsbury’s, og det har der ikke været lyst til.
– Netop skaleringen af forretningen har været en udfordring på grund af begrænset tilgængelighed af velegnede butiksplaceringer, og derfor har vi sammen med Sainsbury’s besluttet at afslutte vores joint venture, siger Per Bank.
Har tidligere været inde på markedet
Det mislykkede forsøg er lidt af en begmand for Dansk Supermarked, der i 2010 trak sig fra det britiske marked ved at sælge 200 butikker til Asda, der er ejet af Walmart.
Da samarbejdet mellem Dansk Supermarked og Sainsbury’s blev lanceret i 2014, oplyste parterne, at discountkæder i Storbritannien årligt solgte for omkring 100 milliarder kroner årligt, og at det stod til en fordobling mod 2019.
Dengang skød parterne hver godt 110 millioner kroner i butikkerne, der er magen til de sorte og gule, vi kender fra Danmark.
Stor motor for gruppen
Den vækst får Dansk Supermarked ikke en bid af med endnu en retræte, men det ændrer ikke ved, at discountkæden Netto en succeshistorie for Dansk Supermarked.
Udover de 16 butikker, der nu lukker i UK, driver Netto over 1300 butikker i Danmark, Sverige, Polen og Tyskland.